Sokadik szívásunk Ryanairrel: törlés, újraszervezés, veszteségmérséklés
2010. december 16. csütörtök, 11:17

De jó lett volna egy olyan év, amikor nem fázunk rá valamelyik ryanair-es utunkra. Persze szerintük szavunk nem lehet, az időjárás a hibás. Ami pesze igaz, de a történetből mégis jól látszik, mennyire képtelen a Ryanair a legminimálisabb mértékben sem az utasok érdekében tevékenykedni. Átszállásos hazautunknál készültünk a lekésés esetére B-tervvel, aztán viszont C-terv lett a dologból, mert elindulni sem tudtunk hazafelé Göteborgból. Egy újabb tanmese minden leendő Ryanair-utasnak.

Nincs nekünk szerencsénk ezzel a Ryanairrel. Három év alatt immár harmadszor szopunk be divertet, illetve törlést. Előbbi a kisebb gáz, ha nem tudunk leszállni a célállomáson, olyan reptérre divertálunk, ahol alkalmasak a feltételek a landolásra, tiszta sor. Csakhogy ha arról a reptérről indulnánk, ahol épp nem tud leszállni a gép, akkor sorsunk attól függ, melyik légitársasággal repülnénk. Persze másoknál is vannak időjárási okokból törlések, de ha történetesen Ryanairrel utaznánk, szinte 100 százalékos eséllyel cseszhetjük az utunkat. Csak felvillan a cancelled felirat, aztán az utas mehet is, ahova akar. Ez a veszély ráadásul épp azokon a kis reptereken nagy, ahova az ultra fapadosok járnak, esetünkben sem volt semmi fennakadás a szomszédos nagy reptéren, csak a miénknek okozott leküzdhetetlen feladatot néhány centi hó. Ködnél hasonló a helyzet, nem ritka eset, a héten is napi több olyan volt, hogy a modernebb leszállítóberendezéssel rendelkező nagy reptéren semmi fennakadás, de a Ryanair már nem tud leszállni az ő kis repterén.

Ez a kanyar kimondottan egy Foals koncert miatt szerveződött. Nem akartunk mást, mint a koncertet megnézni, meg vasárnap egy kicsit mászkálni Göteborgban, például a Liseberg karácsonyi vásár forgatagában. A szervezés alapelve volt, hogy szombaton induljunk és már vasárnap hazaérjünk. Mivel csak heti 2 Wizz van Göteborgba, nyilvánvaló volt, hogy az egyik útirány átszállással megy csak. Ezért a hazaút terve az volt, hogy Brüsszelbe, pontosabban Charleroi-ba Ryanair, onnan haza Wizz.

Mivel kevesebb mint 2 óra volt a két gép között, a B terv az volt, hogy ha lekéssük CRL-ben a Wizzt, a másnap reggelire átíratjuk a jegyet 60 euróért és megalszunk a Formule1-ben. Amúgy Göteborgban is F1 hotelt foglaltunk, olyan brutál drága volt az összes alternatív megoldás.

Tudatos, mindenre felkészülő utasként még az időjárás-jelentéseket is folyamatosan csekkoltuk, hogy lehet-e valahol fennakadás. CRL-re havat mondtak, ezen kicsit aggódtunk, Göteborgra viszont minimális hóesést, illetve esőt, így ezen nem görcsöltünk. Mindig az adott ország által készített prognózisokat figyeljük, mert a helyi hatásokat ők jobban beépítik, mint a globális, gépi prognózisok. De ma már ezzel együtt tudjuk, hogy a svéd meteorológiai intézet előrejelzése se ér egy kalap szart se.

Az út első fele teljesen átlagos volt. Az egyik Wizz-gép a spanyol irányítók hirtelen sztrájkja miatt kintragadt valahol, a reggeli Barcelona törölve lett. A mi járatunkat ez nem érintette. Persze a felesleges utaszívatás most se maradt el Ferihegyen, indulás előtt 45 perccel elkezdték a beszállítást, pontosabban az emberek buszokba terelését. Aztán jó fél órát állt is a tömeg a buszban – az első indulás előtt 20 perccel, a másik 15-nél indult el. Valaki elmagyarázhatná, hogy ebben mi a jó. Aztán a gépbe szállva kiderült, hogy a légtér telítettsége miatt 20 perc késéssel indulunk, ami persze bármikor benne van a pakliban. Az utazás során gyönyörűen látszott a Magas-Tátra, leszálláskor viszont talán ha 2 kilométerrel a pálya előtt bukkantunk elő a felhőből. Nagy meglepetésünkre 4 gép állt a betonon, egy Wizz és 3 Ryanair. Alig fértünk el. A terminálba érve kiderült, hogy mindhárom Ryan-gép ittragadt a spanyol sztrájk miatt, kettőnél az volt kiírva, hogy további infó este 7-kor, az alicante-i járatot pedig törölték. A másik Wizzel nem volt gond, épp indult vissza Varsóba, amikor kiszálltunk.

A reptér, ahova érkeztünk, Göteborg City névre hallgat. Jó marketingfogás volt Save-ról átkeresztelni, mert ugyanúgy kint van ez is a prérin, mint a fő reptér Landvetter, de ez jópár kilométerrel közelebb van a városhoz, mint a másik. Azon kevés hely egyike tehát Göteborg, ahol a fapados reptér közelebb van a központhoz, mint a szép nagy főreptér. Ez amúgy megmutatkozik a reptéri busz árában is, olcsóbb a kijutás a City-re, mint Landvetterre.

Elvileg városi busszal is be lehet jutni a központba (36-osról 25-ösre átszállva), de ezt nem erőltettük, mivel óránként jár és nem találtunk a reptéren helyet, ahol árultak volna városi buszjegyet. A sofőr meg állítólag nem ad, mobillal lehet venni, de csak svédről – köszi. Így maradt a reptéri járat 60 koronáért. A Formule1  hotelhez a 80-as busz visz ki, 20 perces út a központi buszállomásról, amit Nils Ericson terminálnak hívnak. Lényegében a hotel előtt tesz le, nagyon kényelmes a megközelítése, Radiomotet a megálló neve. A napijegy amúgy 65 korona, megéri megvenni.

Nos, jöjjön a hazaút. A hó egész éjjel, majd délelőtt is esett, de nem nagy intenzitással. Gondoltuk, egy olyan fejlett államban, mint Svédország, a legkisebb problémát sem jelentheti a futópálya letakarítása egy ekkora hóeséstől (kb. 5 centi hullott) Aztán kiderült, hogy igen. Előttünk Weezéből jött egy gép, amire hirtelen kiírták, hogy divertált, illetve törölték. Ugyanazon a monitoron vannak az érkező és induló járatok, így hamar kiderült, hogy a gép a fő reptéren szállt le. Közben befizettünk fél óra netre és láttuk, hogy a brüsszeli hó bejött, fennakadások voltak CRL-en. Több óráig nem indult egy járat se onnan, egyértelmű volt, hogy késni fog a miénk is. Veszélybe került a csatlakozásunk, de azt is láttuk a neten, hogy az a Wizz-gép is elhasalt Eindhovenben, aminek a következő köre CRL volt. Legalább másfél órának tűnt a késése, így bíztunk benne, hogy ha késik is a Ryanair, a Wizz is fog, így még elérhetjük CRL-ben.

Persze a Weeze-i gép törlése miatt eljátszottunk azzal a gondolattal is, hogy a mi járatunk is áldozatul esik. El is kezdtük a C tervek gyártását, bár bíztunk abban, hogy végül mégis menni fog a járat. Mivel a mi gépünk késve indult CRL-ből, a következő járat, aminek le kellett volna szállnia, a kaunasi volt. Láttuk a neten, hogy elindult és vártuk, le tud-e szállni. Nem, divert, törlés ez is. Fasza. Közben elindult a mi járatunk CRL-ből, de addigra kész lett a C terv, mindjárt 2 is. Az egyik verzió az volt, hogy átíratjuk a jegyünket az este 9-es londonira, éjjel átbuszozunk Lutonba, onnan meg a reggeli Wizzel hazareppenünk. A másik pedig az volt, hogy reggel elvonatozunk Malmöbe és onnan haza Wizzel. Áldassék a Wizz neve, hogy még másnapra is ad megfizethető jegyeket. A Norwegian 170 euróért adta volna a Koppenhága-Bécset, a Malév meg a másnap reggeli Göteborg-Budapestért 86 ezer forintot kért volna. Na ne vicceljünk, kérem szépen!

Eltelt egy óra, tudtuk, hogy nagyjából jönnie kéne a gépnek, s egyszer csak felvillant a mi járatunknál is a cancelled felirat. Hurrá!

És akkor egy pillanatra hadd fejtsük ki, hogy miért szemétség a Ryanair részéről ez az eljárás. Azt nyilván nem várhatjuk el ultra fapados szinten, hogy minden divertnél megvárja a másik reptéren leszállt gép, hogy oda átbuszoztassák az eredeti reptéren ragadt utasokat. Főleg nem, ha messze van a két reptér, mint például annak idején Cork és Shannon. De itt délután 2-kor pontosan látszott, hogy ha a Weeze-i gép nem tudott leszállni, akkor a többi se nagyon fog. A meteorológiai radarképen pontosan látszott, hogy még pár órán át folytatódik a havazás. Estig még 6 Ryanair és egy helyi cég belföldi járata volt kiírva, utóbbi is divertált, de már buszoztatták is az utasokat Landvetterre, ahogy azt illik. A Ryanair újra magasról leszarta az utasait, képtelen volt átvinni őket a kevesebb mint 50 kilométerre levő fő reptérre. Nagy költség nem lett volna, mert Landvetterről amúgy is buszoztatták az utasokat a városba, illetve az eredeti leszállóhelyre.

Utólag aztán láttuk, hogy az utolsó két járatnál már meg tudták oldani ezt a hatalmas feladatot. Alicante és London deivertált ugyan, de a visszút már nem törlődött, átbuszoztatták az utasokat Landvetterre. Okot nem tudunk, Alicanténál talán szerepet játszott, hogy ha már két nappal korábban törölték, ezt a fullra töltött járatot már nagyon nem kéne. Abból azért lehetett volna balhé, hogy két nap várakozás után újra nem viszik el az utast – persze ez csak spekuláció.

Ami még feltétlen megjegyzendő, hogy a reptéren töltött idő alatt egyetlen pillanatra sem állt rendelkezésre egyetlen illetékes se, aki bármit is tudott volna mondani a helyzetről. Mivel egy gép sem indult, a kapunak a közelébe se jöttek reptériek. Mi minden infót levadásztunk a netről, pontosan tudtuk, hol járnak a gépek, de ha valakinek kérdése lett volna, vagy segítségre lett volna szüksége, arra esélye sem volt. Az utastájékoztatás abban merült ki, hogy amikor törölték a járatokat, bemondták a hangosba, hogy menjenek ki az utasok és a csekkin pultoknál lehet átíratni a jegyeket. Amúgy 2 órával a menetrendi indulás után még nem derült ki, hogy mi lesz a gépünkkel, csak a késés volt biztos. Járt volna tehát az étel-ital, amit persze szintén magasról leszartak, semmit sem kaptunk. Egy pillanatra beugrott, hogy rá kéne kérdezni, de nem volt kinél. Szóval így néz ki a törlés és az utasellátás és tájékoztatás Ryanair-módra. Még jó, hogy a tranzit nagy, meleg és kényelmes, ami meglepő egy ilyen kis reptéren.

Visszatérve a hazaúthoz, azon agyaltunk, hogy melyik C-tervre szavazzunk. A londonosnál nem kellett volna szállást fizetni, de drágább volt a Wizz-jegy (talán 68 font), Malmöből viszont még volt 499 koronás jegy, s közben épp a nekünk jó, 7.27-kor induló Göteborg-Malmö vonatra kínált a vasút honlapja relatíve olcsó jegyet. Végül főleg azért szavaztunk a malmös megoldásra, mert benne volt a pakliban, hogy Londont is törlik és akkor este 9-kor, vagy 10-kor  állunk ott, ahol a part szakad. És szállásunk sem lett volna, mert az F1 recepció bezár 9-kor, utána már csak a szállóvendégek tudnak bejutni a szobakódjukkal. Gyorsan megvettük hát a másnapi Malmö-Budapest repjegyet (az nagyon fájt, hogy fizettünk a reptéri csekkinért, de hát nem volt választásunk, nem volt esélyünk printerhez kerülni beszkártyát nyomtatni), a vonatjegyet és befoglaltuk még egy napra az F1 szállodát. De baromira koncentrálni kellett, mert a Wizz hitelkártya napi 5 tranzakciót enged, komolyan ki kellett sakkozni, mit fizetünk azzal és mit a másikkal, az Electronnal. Főleg, hogy már használtuk délelőtt kétszer a Wizz-kártyát. Ha nincs nálunk két bankkártya, borult, vagy legalábbis nagyon megnehezedett volna a C-terv, vagyis a gyors hazajutás megszervezése.

A Ryanair jegy árát persze visszakapjuk, nagyjából annyiba került a vonatjegy. Viszont a Malmö-Budapest Wizz jegy, a plusz szállás, a plusz két reptéri busz (Göteborg, illetve Lund-Malmö reptér)  az a veszteség, amit kénytelenek voltunk benyelni. Még olcsón meg is úsztuk, ennél sokkal keményebben is rá lehet faragni egy törlésre. De így se kívánjuk senkinek. Azon meg el se merünk gondolkodni, hogy ha nem vagyunk az átlagnál jobban képben a rendszer működéséről, akkor mikor, hogyan és mennyiből jutunk haza. 

(Zárszó: ha ma, épp két héttel később vagyunk ott, ugyanígy beszopjuk. Sőt a hazaút is sokkal drágább lett volna a karácsonyi árak miatt)

 

Arrivals
DateTimeFlightFromRemarkAirline
2010-12-1913:55FR8221Brussels-CharleroiDIVERTED TO LANDVETTERRyanair
2010-12-1919:40FR9086Alicante Ryanair
2010-12-1920:55FR968London Ryanair
Departures
DateTimeFlightToRemarkAirline
2010-12-1914:20FR8222Brussels-CharleroiCANCELLEDRyanair
2010-12-1917:25DC977VisbyDeparted 18:12Gotlandsflyg
2010-12-1917:40FR8108TrapaniDeparted 18:27Ryanair
2010-12-1920:05FR9087AlicanteGate ClosedRyanair
2010-12-1921:20FR969LondonBag-drop OpenRyanair
 
Comments (14)
261
14 2010. december 23. csütörtök, 19:03
tg_mak
"járt volna tehát az étel-ital, (...), semmit sem kaptunk. Egy pillanatra beugrott, hogy rá kéne kérdezni, de nem volt kinél."
Gondolat: a pesti metróban mindig látok segélykérő telefont, a reptereken nem figyeltem meg, de valami hasonló csatornának ott is kell lennie. Nem tudom mennyire "etikus" késés esetén ezen beszólni az alkalmazottaknak, és behajtani a reptéri dolgozókon a légitársaság kötelezettségét.
Re: Diversion
13 2010. december 20. hétfő, 11:01
fapados
Na ezt a krakkói példát el is fogadom. Mindig a kisebb rossz irányába kell mozdulni, abban az esetben ez a krakkói törlés volt. (Ha jól értem, W-ben repültétek BVA-n át KRK-t?) A cikknél viszont nekem úgy tűnik, hogy egyszerű megoldás lett volna a buszoztatás, a Weeze-i gép törlése után. Azt persze nem tudhatom, hogy az érintett gépek további programja mi volt aznap, pl. mentek-e később korán záró reptérre, ami miatt nem vállalhattak 1-2 óra késést.
Diversion
12 2010. december 19. vasárnap, 23:14
ryancrew
Persze, en megertem, de
minden attol fugg, hogy a dolognak melyik oldalan allsz...Ha emiatt kesik a Te jaratod es bukod az A tervedet (a legtobb embernek nincs is B), fizethetsz pluszpenzt,bukod az atszallast stb. akkor Ti is inkabb azt kivannatok, hogy inkabb maradtak volna ott az utasok torolt jarattal, ha viszont Te vagy az a bizonyos utas, akkor remenykedsz, hogy megvar a gep...
A Ryannak nem kerul semmibe,ha te ott maradsz(idojaras=vis maior), viszont ha kesik a gep akkor esetleg tovabbi torlesekre kenyszerul, ami penzbe kerul neki.
Hogy egy peldat is irjak:
2hete Krakko helyett Katowicebe divertaltunk kod miatt.Ugy volt, hogy megvarjuk az utasokat(70km), de mivel Parizsbol ejfel utan nem lehet le+felszallni igy visszarendeltek minket es ejfel elott 2 perccel csuktunk ajtot Parizsban.Ha megvarjuk az utasokat,akkkor BVA helyett CRL szalltunk volna le,a visszautat toroltek volna es az eredetileg Parizsba keszulo utasok is buszozhattak volna jonehany orat...nem hiszem, hogy oket boldogitotta volna, hogy a krakkoi utasok milyen jol jartak...
re: keses figyeles
11 2010. december 19. vasárnap, 20:11
fapados
A légitársaságok, repterek weblapjait figyeljük, illetve a gépek helyzetét illetően a flightradar24.com - ot.
Re: diversion
10 2010. december 19. vasárnap, 20:07
fapados
Igen, tudjuk, hogy a pontosság a prioritás, csak nem feltétlen értünk vele egyet. Talán nőne az utaselégedettség, ha a következő járatok is késnének 3-4 órát, de elmagyarázná a személyzet, hogy mindez az előző kör utasainak érdekében történt. De persze ezen lehet vitatkozni, ha sok óra lenne a buszoztatás, nyilván egy szavunk nincs, de esetünkben épp nem ez volt a helyzet.

Wizz ügyben készül ma egy cikk, szívatják őket a hatóságok, hogy megmaradjon a Malév-Turkish uralom, nem kell a verseny.
Diversion
9 2010. december 19. vasárnap, 17:11
ryancrew
A Ryanairnel a prioritas, hogy a jaratok idoben induljanak es erkezzenek, ezert altalaban azok a jaratok varnak a masik repterrol erkezo utasokra, amelyeknek nincs utana meg egy kore(utolso jarat) vagy nincs szukseg a gepre az adott bazison(van potgep), valoszinu ezert toroltek a Ti jaratotokat es az utolso 2-t nem.
Arrol nincs infotok, hogy a Wizznel miert nem lehet Isztambult kozvetlenul foglalni?
Mert eddig lehetett, de most mar az arakat sem mutatja, es azt irja a honlap, hogy csak nagyobb utazasi irodakon keresztul lehet foglalni?
késés figyelés
8 2010. december 17. péntek, 21:09
Mate
Sziasztok! Azt szeretném megkérdezni, hogy melyik honlapot ajánljátok, ahol figyelemmel lehet kísérni a gépek mozgását, hogy felszállt-e, esetleg késik vagy törölték a járatot? Választ köszi
re:
7 2010. december 17. péntek, 15:17
fapados
Előfordul, hogy épp a Ryan repül, s a hamu tényleg jó példa, hiszen az egyszerű működés miatt a leggyorsabban állítja helyre a menetrendet nagyobb gebasz után. De az is teljesen jellemző példa, hogy csak kicsit kéne várni, vagy tenni, e helyett szimlán diverted/cancelled, oszt jó napot, legalább nm borul a további járatok menetrendje. Tudom, hogy ez sokszor kikerülhetetlen (pl. lejárna a személyzet munkaideje, ha bevárnák a szomszéd reptérről az utasokat), de mégis feltűnő, hogy pl. a Wizz sokkal jobban meg tudja/akarja oldani ezeket a helyzeteket.

A 60 eurós megoldásról belső wizzes forrásból tudunk, de még nem teszteltük.
60 euróért átteni a jegyet?
6 2010. december 17. péntek, 12:40
mol
A Wizznél működik az, hogy 60 EUR-ért átteszik a jegyet a következőre, ha késik a gép? Nem csak az EASY-nél?? Mióta?
..
5 2010. december 16. csütörtök, 20:03
Szabiboy
Nem egyszer fordult elo hogy szinte vagy kizarolag a ryanair repult a rossz ido ellenere is. Tavaly is a nagy havazasok vagy epp a vulkan okozta hamu utani hetekben, szinte minden jarat torolve volt a reptereken nekunk persze repulnunk kellett, a kurvara szar ido ellenere is :( Vagy akar ha nem tud egy gep leszallni, amig 1szazalek eselyt latnak ra h le fognak tudni addig koroznek amig tudnak. Sokszor a divert is csaloka, pl Lengyelorszagban egy Wroclaw helyett Varsoban leszallni es varni az utasokra, a helyi utviszonyok mellett egy kb laza 6v 7 ora :)
re: napi 5
4 2010. december 16. csütörtök, 19:38
fapados
Igen, ezzel tisztában voltunk, csak még nem volt rá szükség soha és lúzer módon nem volt nálunk a telebank kód - azt se hívtuk még soha. Tanultunk belőle, de végül megoldottuk a két kártyával.
5
3 2010. december 16. csütörtök, 17:01
szikor
amennyire én tudom mindre... szvsz elég nagy baromság, és ilyennel még egy banknál sem találkoztam... főleg, hogy csak max 48 órára tudják megemelni a tranzakciószám-limitet...
napi 5?
2 2010. december 16. csütörtök, 16:43
raino
ez a limit csak a hitelkártyára vagy a sima Wizz-es mastercard-ra is vontakozik?!
napi 5
1 2010. december 16. csütörtök, 15:41
szikor
ha ilyen 2 napos túrára mentek, simán felhívjátok az erstét még indulás előtt, be tudnak állítani tetszőleges számú tranzakciót (akár ezret is :)) a következő 48 órás periódusra a wizz kártyára... vagy ott eleresztetek egy telefont nekik, és probléma megoldva.
Please register or login to add your comments to this article.

Minden a fapadosokról

Hirdetés

Bejelentkezés